Hoe kom je binnen bij je droombaan? Hoe creëer je kansen voor jezelf? Hoe zorg je dat je kan werken bij een van de grootste en bekendste voetbalclubs ter wereld? Wij hebben Aviv Levy Shoshan (29) geïnterviewd, social media host en content creator voor FC Barcelona. Aviv is in Buitenveldert opgegroeid en heeft na zijn bachelor in Amsterdam de Master Sports Management gedaan in Barcelona.
Zonder een dosis geluk kan niemand iets. Het is natuurlijk ook hard werken, maar ik heb denk ik ook het geluk gehad om op de juiste plek, op het juiste moment en met de juiste personen te zijn. Vier jaar geleden ben ik bijvoorbeeld binnengekomen bij 433 (een online, op voetbal gericht, media-agentschap). Een paar jaar eerder was het nog klein en hadden ze misschien niet degelegenheid om mensen aan te nemen, terwijl het nu juist weer te groot kan zijn om zomaar binnen te komen. Wat mij ook heeft geholpen is dat ik meerdere talen spreek. Van huis uit spreek ik Nederlands en Ivriet. Daarnaast heb ik voor mijn werk Spaans, Frans, Italiaans en Portugees moeten leren. In deze talen neem ik namelijk ook soms interviews af. Toen ik nog bij 433 werkte hadden ze iemand nodig voor een interview die Italiaans sprak. Ik sprak die taal niet echt, maar dacht wel: Als ik dit doe open ik veel deuren voor mezelf. Dat was dus wel een beetje bluf.
Ik denk dat ik mezelf voor een groot deel op de kaart heb gezet door 433, wat toen ook al een gigantisch bereik had. We hadden bijvoorbeeld een keer een samenwerking met FC Barcelona tijdens een Champions League wedstrijd. Ik was daarheen gegaan om content te maken en leerde een van de jongens kennen die daar werkte. Mijn doel was om zo goed mogelijk te netwerken, likeable te zijn en te laten zien dat ik kwaliteit heb. Dat is blijkbaar gelukt en hij vroeg me of ik het leuk zou vinden om dezelfde baan te doen, maar dan bij FC Barcelona. Een paar maanden later moest ik mijn CV sturen en toen begon alles zich te ontwikkelen.
Ik maak onderdeel uit van een social mediateam, waar ik verantwoordelijk ben voor de strategie en uitvoering voornamelijk voor de Engelstalige kanalen: Instagram (98 miljoen volgers), Tiktok (9 miljoen volgers) en Twitter (37 miljoen volgers) en voor het creëren van real- time content rondom de wedstrijddagen, op Instagram Stories. Ik presenteer ook zelf, dan maak ik content met de spelers of presenteer ik filmpjes of TikToks. Ik ben één van de gezichten van de Barça social mediakanalen.
Foto’s via Aviv Levy Shoshan
Op wedstrijddagen in het stadion. Ik vind het nog steeds heel vet om naar verschillende stadions te gaan en mee te reizen met het team. En überhaupt in het stadion te mogen werken; je weet nooit wat voor fans je gaat ontmoeten, hoe de wedstrijd gaat verlopen en wat voor emoties er bij komen kijken. We hadden dit seizoen een uitwedstrijd voor de beker bij Granada. We stonden 2-0 achter, het spel was in principe al gespeeld en toen scoorden we in de 92e minuut nog een goal en in de 95e minuut ook nog eentje. Daardoor dwongen we een verlenging af en wonnen we. Dat was toen echt een gekkenhuis. Je staat daar in een leeg stadion en die spelers komen het voor mijn neus vieren en ik ben aan het werk en alles aan het filmen. Je kan daar nooit op plannen, dat zijn echt vette dingen. Normaal gesproken ben ik heel professioneel, maar ik kon me toen niet beheersen, ik schreeuwde het echt uit. Ik probeerde daarna de audio eruit te knippen, maar dat was niet mogelijk, alles was onder geschreeuwd.
Ja best wel, sowieso heb ik contact met ze wanneer we content moeten schieten voor de club. Ik ben er ook bijna altijd, bij wedstrijden, en voor COVID bijna bij alle trainingen. Ze weten wat je doet en accepteren je rol binnen zo’n geheel. Een keer per maand hebben we een mediadag. Dan maken we content voor sponsoren, maar ook voor onze eigen kanalen, dan heb je weleens contact met spelers, maar ik trap geen balletje met ze ofzo.
Ik denk dat je er aan went. Door 433 heb ik wel een goede aanloopperiode gehad. Daar heb ik veel met spelers samengewerkt, bijvoorbeeld met James, Neymar en Ronaldo. Toen ik net bij Barça kwam werken moest ik wel tegen mezelf zeggen dat ik professioneel moest blijven, want uiteindelijk is het gewoon je werk en moet je dat zo goed mogelijk uitvoeren, maar nu vind ik het ook niet echt spannend meer om met spelers te zijn.
Toen ik net bij Barça kwam werken moest ik wel tegen mezelf zeggen dat ik professioneel moest blijven
Dat ik er zit. Haha. Als je het een beetje breder bekijkt, Barça is de club met de meeste fans in Israël. Meer dan Maccabi Haifa of Maccabi Tel Aviv. Er zijn altijd duizenden Israëli’s bij iedere wedstrijd hier in Camp Nou. De vrouw van Sergio Roberto is overigens ook Joods. Daar blijft het wel bij. Er is niet echt een duidelijke Joods punt bij Barça, dus het is niet te vergelijken met Ajax bijvoorbeeld.
Ik probeer het wel; tefillin leggen, koosjer eten, met feestdagen naar de synagoge. Tijdens een feestdag probeer ik dan ook te kijken wat er bij Chabad is, of dat er ergens wat georganiseerd wordt, zoals sjofar blazen in een park. Ik ga niet iedere sjabbat naar de synagoge. De Joodse gemeenschap is klein, in ieder geval aanzienlijk kleiner dan in Amsterdam. Dat maakt het lastiger om Joodse vrienden of die continuïteit te hebben.
Dit artikel verscheen eerder in de Benjamin, het kwartaalblad van JMW.